شش ماده غذایی سالم که باعث چاقی می‌شوند

آووکادو ماده غذایی فوق‌العاده و مملو از چربی‌های سالم و فیبر است اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث افزایش وزن می‌شود

عکس تزئینی - تصویر آووکادو روی نان تست - canva

آیا غذاهای سالم می‌خورید و وزنتان همچنان ثابت است؟ ایلانا مولشتاین، متخصص سلامت، می‌گوید دلیل آن شکاف بین رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی موثر در کاهش وزن است. 

نیویورک‌پست به نقل از مولشتاین می‌نویسد که بین رژیم غذایی سالم و رژیم کاهش وزن تفاوت زیادی وجود دارد و افراد زیادی با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او تاکید می‌کند: «برخی مواد غذاهایی که حاوی مواد مغذی‌اند می‌توانند باعث افزایش وزن شوند و برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، مناسب نیستند.»

او شش ماده غذایی «سالم» را که می‌توانند باعث افزایش وزن می‌شوند، چنین برمی‌شمرد: 

گرانولا 

مولشتاین کالری «گرانولا» یا همان ترکیب جو دوسر، مغزها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر را معادل «بیسکویت خردشده» می‌داند و می‌گوید که یک فنجان از آن حدود ۶۰۰ کیلو کالری انرژی دارد.

به گفته او، اگرچه جودوسر موجود در گرانولا انتخاب سالمی است، چون معمولا با کره مغزها، روغن‌ها، شربت افرا، عسل، چیپس شکلات و تکه‌های نارگیل ترکیب می‌شود، برای کاهش وزن مناسب نیست. 

کره‌ مغزها

به عقیده مولشتاین، مغزها در حالت معمولی حاوی پروتئین‌اند، اما، کره‌ای که از این مغزها گرفته می‌شود (کره بادام‌زمینی، کره بادام و ...) نباید «منبع پروتئین» محسوب شود.

او توصیه می‌کند که این کره‌ها را به میزان اندک به انواع سس‌ها اضافه یا هنگام طبخ به غذا برای دادن طعم و مزه بهتر استفاده کنید اما آن را به عنوان وعده غذایی اصلی مصرف نکنید. زیرا یک ساندویچ کره بادام زمینی کالری و کربوهیدرات زیادی دارد اما به لحاظ پروتئین اصلا غنی نیست. 

نان خمیر ترش

نان خمیر ترش (Sourdough) که در دوران همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ گل سرسبد کربوهیدرات‌ها شد، پس از همه‌گیری بخشی از محبوبیتش را از دست داد. مولشتاین تاکید می‌‌کند با وجود آنکه شاخص گلیسمی نان خمیر ترش از نان‌های دیگر پایین‌تر است، همچنان می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آووکادو 

آووکادو ماده غذایی فوق‌العاده و مملو از چربی‌های سالم و فیبر است و مصرف یک آووکادو در روز بهبود خواب و عملکرد قلب را به دنبال دارد. با این حال مولشتاین می‌گوید که زیاده‌روی در این ماده غذایی سودمند، افزایش وزن به همراه دارد.

او با تاکید بر اعتدال خاطرنشان می‌کند که برای یک وعده، یک‌چهارم یا یک‌سوم آووکادو کامل کافی است. 

سس پستو 

مولشتاین می‌گوید چندان بیراه نیست که نگهبانان باغ وحش اخیرا نام یک بچه پنگوئن با اضافه‌وزن را «پستو» گذاشته‌اند. سس پستو از ریحان و مواد پرچرب مانند روغن زیتون، پنیر پارمزان، و دانه کاج تهیه می‌شود و زمانی که آن را روی نان می‌مالید، بسیار پرکالری می‌شود.

برای تهیه پستو سالم‌تر می‌توانید ریحان را بیشتر کنید و به جای پنیر و دانه کاج از آب‌لیمو، ماست یونانی و مخمر‌های مغذی جایگزین کنید. 

پودینگ دانه چیا 

دانه چیا به دلیل خواص ضدالتهابی و کمک به هضم غذا شناخته شده است. این ماده مغذی همچنین سرشار از فیبر محلول و اسیدهای چرب امگا ۳ است و در میان دانه‌های سالم به «دانه مقدس» مشهور است. با این حال مولشتاین می‌گوید که پودینگ دانه چیا حاوی شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل، شربت افرا و شیر نارگیل است که باعث می‌شود این خوراکی با کالری بالا و پروتئین کم، بیشتر یک دسر باشد تا غذای اصلی.       

بیشتر از بهداشت و درمان